Logo ontwerp

WAAROM mERKBESCHERMING?

Ben je een ondernemer, een artiest of gewoon iemand met een fantastisch idee? Dan is het aan te raden om eerst je merknaam te claimen en te beschermen als merk zodra je weet wat jouw missie is als ondernemer. Zo voorkom je dat anderen aan de slag gaan met jouw merknaam of logo. Met een merkbescherming hebben anderen namelijk jouw toestemming nodig om je merk te gebruiken.
 

Heb je jouw merknaam al gevonden en ben je klaar om te deponeren? Vraag dan hieronder jouw offerte aan!

 

Benieuwd of jouw merknaam nog beschikbaar is?
Vraag hier jouw gratis merkencheck aan en bescherm jouw merk!

Wat is een merk?
 

Een merk is een teken dat verschillende vormen kan aannemen zoals een woord, een logo, een slogan, een kleur en zelfs geuren. Een merk gaat jouw producten en diensten onderscheiden van de producten en diensten van andere ondernemers. Met een merk ga je dus aangeven waar je producten of diensten vandaan komen (“”).

 

Is er een verschil tussen een trademark en brand?


Jazeker! Een brand is de benaming die je vaak in de marketing sector hoort. Het is je imago maar ook alles wat je klanten kunnen zien. Denk aan je logo, je huisstijl, je cliënteel en zelfs je reputatie.

Van een trademark wordt er pas gesproken wanneer je merk is ingeschreven bij een officiële instantie. Dit is dus een merkbescherming. Je kan dus perfect een brand hebben zonder een trademark te hebben. Eigenlijk zijn dus alle trademarks ook brands maar niet alle brands zijn trademarks ;-).

Hoe krijg je merkbescherming?
 

Je krijgt een merkbescherming wanneer je merk ingediend of gedeponeerd wordt bij een officiële instantie. Dit zal steeds voor een bepaalde regio zijn;

  • Benelux ( BOIP);

  • EU (EUIPO) of;

  • internationaal (WIPO).
     

Voor de procedure moet je ongeveer 2 maanden rekenen op Benelux niveau en 4 tot 6 maanden op EU niveau.

Ook krijg je niet zomaar een bescherming! Je moet aangeven wat je met je merk van plan bent. Daarom is het heel belangrijk dat je bij de start van je business goed gaat nadenken. Wat wil je nu maar ook voor de nabije toekomst want je merk is 10 jaar geldig. Je hoeft dus gelukkig niet elk jaar opnieuw je merk te gaan beschermen.