top of page

Deelretour - verzendkosten in rekening brengen bij gratis verzending?

Stel, je biedt als webshophouder gratis verzending boven een drempelbedrag van € 50, je klant bestelt voor € 75 en retourneert vervolgens een deel van de bestelling ('deelretour') zodat de waarde van de bestelling onder het drempelbedrag uitkomt. Mag je dan alsnog de gebruikelijke verzendkosten in rekening brengen?

Regels voor heenzending In de wet is duidelijk geregeld dat een webshophouder de kosten voor heenzending (de eerste verzendkosten die gerekend worden voor het verzending van de bestelling van een klant) dient terug te betalen in geval van een retour van de hele bestelling. Bij deelretour is dit niet het geval, de verzendkosten blijven voor de klant. Alsnog in rekening brengen? Zowel de wet als jurisprudentie (uitspraken van rechters) zeggen niets over gratis verzending en deelretour. Een echt grijs gebied dus. Ook de vraag of je hierover een passage op zou kunnen in je Algemene Voorwaarden, is onbeantwoord. Op basis van deze onduidelijkheid is het niet zo snel aan te raden een dergelijke bepaling op te nemen. Je zou zelfs kunnen redeneren dat je als webshophouder er zelf voor kiest om geen verzendkosten te rekenen vanaf een drempelbedrag. Dit hoef je immers niet te doen maar si een eigen keuze. Daarmee neem je het risico dat een klant gebruik maakt van zijn/haar wettelijke herroepingsrecht en dus onder het gestelde drempelbedrag uitkomt. Leuk he, dat recht en al die grijze gebieden? ;) Heb je vragen over jouw webshop, bel ons dan vooral op 020 2157 465.

Comments


Hulp nodig?

bottom of page