Wanneer betaal je als webshop terug als een klant (consument) gebruik maakt van het herroepingsrecht (retouren)? Veel webshops betalen 14 dagen na ontvangst van het geretourneerde product het aankoopbedrag terug aan hun klant. Dit is echter niet juist.
Wet De wet is namelijk heel erg duidelijk: “uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding”. Dat betekent dat op het moment dat je van de klant een mail hebt ontvangen dat hij/zij het product wilt retourneren, je binnen 14 dagen het aankoopbedrag moet terugbetalen.
Wachten met terugbetalen Dat voelt natuurlijk best gek want zolang je het product niet hebt ontvangen, weet je nooit zeker of je het daadwerkelijk zal terugzien. Daarom is er een kleine tegemoetkoming: je mag wachten totdat de klant heeft aangetoond de producten te hebben teruggestuurd (bijvoorbeeld door een foto te sturen van het verzendbewijs) of totdat het product daadwerkelijk binnen is. Belangrijk hierbij is dat dit alleen mag als je dit duidelijk vermeldt bij retourinformatie. Je kunt dit bijvoorbeeld opnemen in je Algemene Voorwaarden of in een aparte link in footer van je website opnemen.
Heb je vragen over het herroepingsrecht? Bel ons op 020 2157 465.
Comments