Hoe kies je een ideale merknaam?

Ok je bent gestart als ondernemer en je bent nu aan het brainstormen over de ideale merknaam. Kies voor een naam die gemakkelijk klinkt of gemakkelijk te onthouden is. Mensen houden ervan om met creatieve en unieke mensen en dus ook brands te werken! Om geregistreerd te kunnen worden als merk moet een merknaam voldoende onderscheidend zijn en niet beschrijvend.

Onderscheidend en niet beschrijvend wat betekent dit?

Het is dus belangrijk om voor een naam te kiezen die niet alles vertelt over je producten of diensten. Je krijgt namelijk een monopolie of een exclusief recht op je naam en je kan derden verbieden deze naam te gaan gebruiken. Het is daarom wel belangrijk dat je namen gaat claimen die niet iedereen gebruikt of niet vanzelfsprekend zijn. Denk aan Apple voor software, dit is niet beschrijvend. Diesel voor jeans, ook voldoende onderscheidend. Dit zijn creatieve en originele namen die niets vertellen over de diensten. Maak de mensen dus curieus met je merk.

Te beschrijvend?

Is je merknaam een twijfelgeval of toch een iets te beschrijvend, dan kun je kiezen om een origineel logo (grafische elementen) toe te voegen om het beschrijvend vermogen op deze manier te breken. Let wel op: met een logo krijg je een exclusief recht op de combinatie van de naam met de grafische elementen. Dit is een beeldmerk. Je kan dan in de toekomst optrede, tegen gelijkaardige en identieke logo’s.

Brainstormen over de ideale merknaam!

Fictieve namen: deze zijn leuk, maar let wel op voor namen uit boeken en films deze zijn vaak al beschermd als merk (denk aan Harry potter of de personages uit de Marvel films)

Persoonlijke namen: ook goed, kies bijvoorbeeld je eigen naam. Denk aan alle ontwerpers en kunstenaars. Deze gaan vaak aan de slag met hun eigen namen en dit worden ook de grootste merken.

Originele namen: je kan zelf een naam uitvinden door woorden te combineren.

Beschikbare namen: hoewel identieke namen perfect naast elkaar kunnen bestaan, is het aan te raden om een beschikbare naam te kiezen. Hierdoor voorkom je dat oudere merkhouders reageren tegen jouw toekomstige merkbescherming.



naam gevonden?

Dan ben je klaar om deze te gaan beschermen als merk en te investeren in jouw merk!

Benieuwd of jouw merknaam nog beschikbaar is?

Vraag hier jouw gratis merkencheck aan en bescherm jouw merk!


Hulp nodig?