top of page

Mag je Vooruitbetaling eisen als webshop houder?




Je hebt een webshop en je levert jouw producten via een vervoersdienst aan je klant. Dit doe je nadat je de volledige betaling hebt ontvangen. Vooruitbetaling dus. Achteraf betalen heb je geen zin in, brengt alleen maar risico van niet betalen met zich mee. Dit heb je uiteraard ook netjes opgenomen in de algemene voorwaarden. Goed bezig, toch?...


Heb jij in je algemene voorwaarden opgenomen dat je overgaat tot levering ná ontvangst van de volledige betaling? Dan is dit beding dus in strijd met de wet en daardoor vernietigbaar. Omdat het als onredelijk bezwarend wordt beschouwd staat het op de zogenoemde zwarte lijst.


Het verschil tussen verplichten en overeenkomen Ok, je mag de klant dus niet verplichten tot volledige vooruitbetaling. Hierbij ligt de nadruk op het woord verplichten. Maar je mag wel afwijken van deze wettelijke bepaling als jullie dat gezamenlijk overeenkomen. Voel je het verschil?


Oplossing(en) Wil jij alleen de mogelijkheid bieden tot vooruitbetaling in jouw webshop? Zodra de klant een bestelling plaatst en kiest om meteen te betalen, is er akkoord gegaan met de vooruitbetaling. En dit is rechtsgeldig, zolang je dit dus niet opneemt in de algemene voorwaarden. Helemaal met je eens dat dit redelijk gek klinkt.

Maar je kunt er natuurlijk gewoon ook voor kiezen om een keuze aan te bieden. Bied daarom naast vooruitbetaling minimaal één mogelijkheid aan tot betaling achteraf. Als de klant dan kiest voor vooruitbetaling, is dat dus uit vrije wil. En niet uit verplichting 😉

Achteraf betalen Hoe pak ik dit aan?

1. Stuur met de verzending een papieren factuur of acceptgiro mee, óf

2. Stuur na ontvangst van de bestelling direct een digitale factuur (met IDeal-betaallink), óf

3. Maak gebruik van een achteraf betaalservice, zoals Klarna, Afterpay of Billink


Bij optie 1 en 2 verzoek je de klant om binnen 14 dagen na ontvangst van de bestelling te betalen.

Betaalt de klant niet of niet op tijd? Dan heb je hier wel meer werk aan. Lees hierover meer in deze blog.


Maak je gebruik van optie 3 (Klarna, Afterpay of Billink)? Dan wordt het financieel risico wat jij loopt ook aan hen overgedragen. Dat garandeert dat jij als webshophouder je geld ontvangt. Voor deze service betaal je uiteraard wel. Vooruitbetalen stimuleren Je kunt vooruitbetalen dus niet verplichten maar wél aantrekkelijker maken voor je klanten. Beloon hen bijvoorbeeld met een kortingsvoucher voor de volgende aankoop.

Ontmoedigingsbeleid Of ontmoedig achteraf betalen door de extra betaalkosten door te berekenen. Qua klantvriendelijk misschien niet de handigste optie maar toch, het is een optie.

En elk nadeel heeft zijn voordeel Want achteraf betalen, heeft ook voordelen. Een groot deel van de klanten vindt het fijner om pas achteraf te betalen en dit kan dus juist ook de drempel verlagen om bij jou te bestellen. Met een positief effect op jouw omzet als resultaat. Ook kan achteraf betalen klanten binden, waardoor zij vaker terugkeren naar jouw webshop.

Disclaimer Kleine disclaimer; bovenstaande geldt voor een consumentenkoop. Oftewel, een particulier die een product koopt bij een bedrijf. Bij de verkoop van diensten of tussen bedrijven onderling gelden weer andere regels (uiteraard).

Heb je nog vragen over het organiseren van de betaling? Neem vooral contact met ons op via 020 2157 465 of boek een Online Advies hieronder.



Hulp nodig?

bottom of page